Stoomkraan

 
 
 
Zie hier de stoomkraan
voor restauratie.
 

Update van ons voormalige treinstoomkraan.

 

Drie jaar geleden zijn we begonnen met het opknappen van deze kraan , het gehele houtwerk is eerst aangepakt om de kraan wind en regen dicht te maken.

Het dak is ontdaan van de doorgeroeste metalen platen en vervangen door een houten dak dat daarna bekleed is met vijverfolie ( veerkrachtig , waterdicht , en bestand tegen UV licht ).

De houten buitenkant is van houten planken met mes en groef gemaakt en de ramen die weggeroest waren, opnieuw gemaakt van T ijzer profiel en nieuwe ruitjes ingezet.

Buitendeur is gemaakt van een bestaande binnendeur die iets verbreed is en voorzien van ruitjes.

Daarna zijn alle handels en schakelstangen gedemonteerd gangbaar gemaakt en geschildert , ook voorzien van nieuwe veren en schakelblokken.

De schakelbak ooit gemonteerd i.p.v stoomcilinders is nu ook gereviseerd net als de aandrijfketting.

Oorspronkelijk zat er een een cillinder benzinemotor in , die is er niet meer. Daarvoor in de plaats is er nu een een- cylinder Lister dieselmotor gemonteerd die via een riem en koppeling de schakelbak aandrijft .

De giek is ook onderhanden genomen alle loopwielen zaten vastgeroest maar door noeste arbeid zijn deze weer gebruiksklaar , nieuwe kabels erop en verlichting gemonteerd.

Van het wagongedeelte zijn de contragewicht bakken van nieuwe bodems voorzien en kunnen er weer jaren tegenaan.

De kraan is op dit moment weer gebruiksklaar , alles werkt weer ( draaien hijsen en vieren ) rijden doet hij ook maar omdat de rails te kort zijn hebben we dit uitgeschakelt.

De onderzijde komt komend jaar verder aan de beurt met schilderwerk , alleen ontbreken de stootbuffers nog maar we hebben

goede hoop deze ooit nog te kunnen krijgen.

 

 

 

 

 
 
 
 
Video van de bediening van de stoomkraan: